Gunnar Petersen-Øverleir
Piumosso
Røa musikkfestuker 2015
ORGELbrus i Oslo Konserthus 2010/2011
Barnas konserthus-serie
Barnas konserthus-festival
Røa
kirkes orgel
|
|
Gunnar
Petersen-Øverleir
Gunnar
Petersen-Øverleir debuterte på orgel i Oslo
konserthus januar 1994. Våren 1993 fullførte han
diplomstudiet i orgel ved Norges Musikkhøgskole. Han
har også studert i Frankrike der han i 1992 oppnådde
"Prèmiere Prix" ved musikkonservatoriet i Rouen. Han
har særlig fordypet seg i fransk orgelmusikk, og har
nyere musikk med Olivier Messiaen, Knut Nystedt og
Egil Hovland som spesiale.
Gunnar Petersen-Øverleir er organist i Røa kirke,
Oslo.
Ved siden av sitt arbeide som organist er Gunnar
Petersen-Øverleir også programansvarlig for Barnas
Konserthus-serie, Barnas Konserthus-festival i Oslo
konserthus, leder plateselskapet Platearbeiderne og
underviser i matematikk og informatikk ved Foss
videregående skole.
I anledning Egil
Hovlands 80-årsdag har organist Gunnar
Petersen-Øverleir spilt inn en cd med orgelverker
av Egil Hovland. Cd-en er spilt inn på Oslo
domkirkes fantastiske 53-stemmers orgel, bygget av
Ryde
& Berg orgelbyggeri i Fredrikstad.
Egil Hovland
Egil Hovland (1924 - ) er en av de betydeligste
nålevende norske komponister. Egil Hovlands
utvikling som komponist er representativ for
hovedlinjene i nyere norsk musikk, dvs. en
neoklassisk stilretning i 1950-årene, etterfulgt av
en avantgardistisk stil i 1960-årene med dodekafoni
og klangeksperimenter, og avløst i 1970-årene av et
mer nyromantisk tonespråk. Samsvaret skyldes at
nettopp Egil Hovland er en av de komponister som har
formet utviklingen. Samtidig har Egil Hovland virket
som organist, og gitt betydelige bidrag til
fornyelsen av norsk salmesang, liturgi og
gudstjenesteliv. Dette omfatter også norsk
orgelmusikk.
Egil Hovland har komponert en rekke orgelverker til
bruk i gudstjenester og kirkelige handlinger.
Verkene spenner i stil og format fra den enkle
orgelkoral til den virtuose koraltoccata. Typisk for
Egil Hovland er at han i mange verker har utvidet
det bruksmusikalske format og den stilistiske
spennvidde, samtidig som han hele veien holder fast
på sin liturgiske og religiøse forankring.
Platen viser dette gjennom et tverrsnitt av Egil
Hovlands orgelverker.
|